Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Al reizend door Europa ontkom ik er niet aan om de verkeersborden in het buitenland te vergelijken met die in Nederland. Zo zijn er borden bij die je bij ons niet ziet, maar ook borden die bij ons een andere invulling geven aan een verkeersregel dan de buitenlandse borden. Neem nu als voorbeeld de borden die aangeven dat je moet ritsen. Kan dat niet slimmer?
Om mee te draaien in onze kenniseconomie moet iedereen goed zijn opgeleid én hun kennis en vaardigheden blijven ontwikkelen. ‘Een leven lang leren' geeft daarvoor de beste kansen. Dit is een algemeen educatief principe dat stelt dat een mens gedurende het gehele leven in staat en gemotiveerd is tot studeren en leren en dat de maatschappij daartoe de mogelijkheden moet bieden.
De economische crisis heeft Nederland sinds 2008 nog stevig in zijn greep. Wegbeheerders zoeken jaarlijks naar middelen om de opbrengsten te verhogen en vooral om de kosten te verlagen. Veel gemeenten kijken of er met minder verkeersmaatregelen toch de gewenste verkeersveiligheid behouden kan worden.
In deze blog geven wij 5 tips voor een goede voorbereiding bij de sanering van verkeersborden.
Eind vorig jaar publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) de uitkomsten van het driemaandelijks onderzoek Burgerperspectieven. Uit dit onderzoek bleek dat driekwart van de ondervraagden niet de huidige crisis maar de veranderende omgangsvormen het grootste probleem vindt. Dit roept bij Rolf Simons, verkeerscoördinator in de gemeente Eindhoven, de vraag op "Hoe krijg je veilige verkeersmaatregelen op de weg, die ook nog hufterproof zijn?".
Op 2 juli 2012 deed de meervoudige kamer van de Rechtbank Utrecht een opmerkelijke uitspraak waarbij op basis van een stillegging in 2009 door de Inspectie SZW (Arbeidsinspectie) de CROW-publicatie 96b tot handhavingsnorm wordt verheven. Dit betekent dat deze publicatie qua effectiviteit gelijk is aan wetgeving.
Nieuwe verkeerswetgeving heeft in 2012 de gemoederen aardig bezig gehouden. Daarbij kan de vraag worden gesteld of er altijd zorgvuldig is gekeken naar bestaande wetgeving. Wat is immers het effect van nieuwe wetgeving als die niet toepasbaar is, of niet handhaafbaar? Drie voorbeelden om dit te verduidelijken.
Sinds 1 september 2012 is de maximumsnelheid op autosnelwegen verhoogd naar 130 km per uur. Het uitgangspunt hierbij is ‘harder rijden waar het kan, langzamer waar het moet’. Benieuwd wat dit mij oplevert rij ik op een middag vanuit Duitsland via de A12 vanaf Oberhausen naar Den Haag. In deze blog deel ik mijn reiservaring met u en doe ik een voorstel tot sanering van verkeersborden.
Bij aanbestedingen moet beoordeeld worden of prijzen waarmee ingeschreven wordt alle kosten bevatten die voor de gevraagde werkzaamheid nodig zijn. Toepassing van artikel 01.01.03 uit de Standaard RAW Bepalingen 2010 roept de vraag op of bestekken nog wel gegund kunnen worden bij veel van de huidige inschrijvingen voor verkeersmaatregelen.