Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Woensdagmorgen 22 februari stormt het in Nederland. Veel scholieren trotseren weer en wind om op tijd op school te zijn. Deze kwetsbare verkeersdeelnemers fietsen dan in vaak grote groepen over onze drukke wegen, waarbij ze goed moeten oppassen dat ze niet worden omvergeblazen door de wind. In Gouda hangt er een bouwhek gevaarlijk over een fietspad heen. Wilt u weten wat de bouwaannemer hieraan doet? Lees dan deze blog.
Zorg voor veiligheid is een kerntaak van de overheid. Indien risicovolle (wegen)bouwprojecten worden voorgedragen voor vergunningverlening, dient de gemeente zich ervan te verzekeren dat de veiligheid van de omgeving van een bouwwerk gewaarborgd is.
Het werken in de openbare ruimte brengt overlast mee voor de omgeving waarin een (wegen)bouwproject wordt uitgevoerd. Om deze hinder te beperken worden faserings-, afzettings- en omleidingsplannen opgesteld. Sommige wegbeheerders gaan een stapje verder en vragen om een BLVC-plan voordat er toestemming wordt gegeven om een project te mogen uitvoeren. Dit plan legt de maatregelen vast die moeten worden genomen op het gebeid van bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. In veel van deze plannen kom ik niets of nauwelijks iets tegen om de toegankelijkheid voor de gehandicapte medemens te garanderen. Vanaf 1 januari 2017 is dit echter een wettelijke verplichting.
De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de rijbaan, op basis van het Verdrag van Wenen. Het Verdrag van Wenen gaat sinds 8 november 2008 vóór het RVV 1990.
Welke mogelijkheden heeft de wegbeheerder nu om het parkeren in de berm tegen te gaan? Ik zet de mogelijkheden voor je op een rijtje.
Het is gebruikelijk dat weginfrastructuurprojecten (Reconstructies of Vervangingsprojecten) zodanig worden gerealiseerd dat het verkeer zo veel mogelijk doorgang vindt. Deze traditionele manier van werken heeft als nadeel de daarbij behorende vrij lange uitvoeringsperioden.
In de gemeenten Amsterdam en Rotterdam zijn procedures uitgewerkt om sneller en efficiënter projecten in de openbare ruimte te realiseren.
Wereldwijd veroorzaakt vieze lucht op dit moment grofweg 4 miljoen doden per jaar. In Nederland kost slechte lucht jaarlijks 3000 levens. Daarom rust op de overheid een extra verantwoordelijkheid. Ons bestuur lijkt echter stuurloos bij het nemen van een afgewogen milieubeleid, waarvan de automobilist de ene keer het slachtoffer is en de andere keer de winnaar.
De GWW is de gevaarlijkste sector om te werken. In oktober 2015 meldde de Inspectie SZW in de Sectorrapportage Grond-, Weg- en Waterbouw 2014 dat het aantal meldingsplichtige ongevallen sinds 2012 weer flink stijgt. In 2013 bleek niet één onderzochte opdrachtgever te voldoen aan zijn wettelijke verplichtingen voor planvorming met betrekking tot een veilige inrichting van de werkplek. Het probleem ligt echter niet alleen bij opdrachtgevers, ook bij de aannemers en de regelgeving valt veel te verbeteren.
De ANWB hield een verkeersexamen onder haar lezers en wat blijkt: 78% van de Nederlandse autorijders zou waarschijnlijk zakken als ze een theorie-examen zonder voorbereiding moeten maken.
Maar als de gewone weggebruiker de regels zo slecht kent, hoe zit het dan met de wegbeheerders die al die verkeersmaatregelen bedenken en toepassen?
Zou een verplicht examen voor verkeerskundigen, wegbeheerders en uitvoerders verbetering bieden?
Wielerfans die de Tour de France op 4 en 5 juli in Nederland volgden, konden niet om de genomen verkeersmaatregelen heen. Maar voor het nemen van verkeersmaatregelen die de doorgang belemmeren van weggebruikers dient de wegbeheerder een verkeersbesluit te nemen. Uit onderzoek blijkt dat slechts 2 gemeenten op de route door 16 gemeenten in Nederland dit besluit hebben genomen voor de doorkomst van de Tourkaravaan.
Hoe kan het dat diverse gemeenten de verkeerswetgeving zo verschillend interpreteren? En waarom nemen deze wegbeheerders onnodig risico op stillegging van de Tour en voldoen ze niet aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur?
Ik heb groot respect voor weginspecteurs, die dag in dag uit klaar staan om te zorgen dat wij veilig over rijks wegen kunnen blijven rijden. Dat dit niet zonder gevaar is, bleek maar weer eens op 15 juni op de A1, toen voor de zoveelste keer in korte tijd een weginspecteur slachtoffer werd van een aanrijding.
Het verbaast me dan ook dat deze koene ridders na zoveel ongevallen nog steeds met hun gele pick-up de weg op gaan en hun eigen veiligheid met beperkte middelen in de waagschaal leggen.
Gelden er voor weginspecteurs andere veiligheidsnormen?
In deze weblog ga ik hier dieper op in.