Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Tijdens diverse BLVC-inspecties word ik steeds weer geconfronteerd met aannemers die onverantwoord omgaan met de veiligheid van passerende verkeersdeelnemers. Na eerdere artikelen over het veiligheidsbewustzijn bij aannemers en de borging van omgevingsveiligheid in aanbesteding en contracten van (wegen)bouwprojecten sta ik in dit artikel stil bij het gebrek aan toezicht door wegbeheerders.
Vanaf 1 juli 2017 zijn er 14 nieuwe verkeersborden toegevoegd aan bijlage 1 van de RVV 1990. Maar geven die borden nu de gewenste duidelijkheid? En komt de vorm en betekenis wel overeen met internationale afspraken? In deze blog ga ik in op deze vragen.
De laatste maanden komt er veel nieuws over de verkeersveiligheid in Nederland naar buiten. Het aantal slachtoffers stijgt, het ministerie presenteerde een beleidsonderzoek, de gemeenten eisen meer bevoegdheden en de politie zegt dat eerst de infrastructuur veiliger moet worden ingericht.
In dit artikel reageer ik op alle acties die momenteel voorgesteld worden.
Met mooi weer in het voorjaar en de meivakantie in het vooruitzicht gaan kinderen vaker buiten spelen. Hiervoor krijgen ze van hun ouders steeds fraaier gestroomlijnd speelgoed. Die ouders hebben vaak geen idee waar hun kinderen mogen ‘spelen’ met waveboards, skateboards, skates, spacescooters, heelys en hoverboards/airboards. In deze blog leg ik uit wat er wel en niet mag met dit moderne speelgoed.
Woensdagmorgen 22 februari stormt het in Nederland. Veel scholieren trotseren weer en wind om op tijd op school te zijn. Deze kwetsbare verkeersdeelnemers fietsen dan in vaak grote groepen over onze drukke wegen, waarbij ze goed moeten oppassen dat ze niet worden omvergeblazen door de wind. In Gouda hangt er een bouwhek gevaarlijk over een fietspad heen. Wilt u weten wat de bouwaannemer hieraan doet? Lees dan deze blog.
Zorg voor veiligheid is een kerntaak van de overheid. Indien risicovolle (wegen)bouwprojecten worden voorgedragen voor vergunningverlening, dient de gemeente zich ervan te verzekeren dat de veiligheid van de omgeving van een bouwwerk gewaarborgd is.
Het werken in de openbare ruimte brengt overlast mee voor de omgeving waarin een (wegen)bouwproject wordt uitgevoerd. Om deze hinder te beperken worden faserings-, afzettings- en omleidingsplannen opgesteld. Sommige wegbeheerders gaan een stapje verder en vragen om een BLVC-plan voordat er toestemming wordt gegeven om een project te mogen uitvoeren. Dit plan legt de maatregelen vast die moeten worden genomen op het gebeid van bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. In veel van deze plannen kom ik niets of nauwelijks iets tegen om de toegankelijkheid voor de gehandicapte medemens te garanderen. Vanaf 1 januari 2017 is dit echter een wettelijke verplichting.
De borden E1, E2 en E3 verbieden niet langer het parkeren in de berm. De reikwijdte ervan is sinds een uitspraak van het gerechtshof Arnhem op 23 mei 2016 beperkt tot de rijbaan, op basis van het Verdrag van Wenen. Het Verdrag van Wenen gaat sinds 8 november 2008 vóór het RVV 1990.
Welke mogelijkheden heeft de wegbeheerder nu om het parkeren in de berm tegen te gaan? Ik zet de mogelijkheden voor je op een rijtje.
Het is gebruikelijk dat weginfrastructuurprojecten (Reconstructies of Vervangingsprojecten) zodanig worden gerealiseerd dat het verkeer zo veel mogelijk doorgang vindt. Deze traditionele manier van werken heeft als nadeel de daarbij behorende vrij lange uitvoeringsperioden.
In de gemeenten Amsterdam en Rotterdam zijn procedures uitgewerkt om sneller en efficiënter projecten in de openbare ruimte te realiseren.
Wereldwijd veroorzaakt vieze lucht op dit moment grofweg 4 miljoen doden per jaar. In Nederland kost slechte lucht jaarlijks 3000 levens. Daarom rust op de overheid een extra verantwoordelijkheid. Ons bestuur lijkt echter stuurloos bij het nemen van een afgewogen milieubeleid, waarvan de automobilist de ene keer het slachtoffer is en de andere keer de winnaar.