Binnen de Europese regelgeving is de definitie van ISA als volgt omschreven:
Een systeem om de bestuurder te helpen de juiste snelheid voor de wegomgeving aan te houden door hem specifieke en gepaste feedback te geven.
Bron: EU 2019/2144, art 3, lid 3
ISA is een hulpmiddel om ervoor te zorgen dat een bestuurder de geldende maximumsnelheid niet onbewust zal overschrijden.
ISA is een verzamelnaam voor verschillende systemen:
Op 16 december 2019 is nieuwe Europese regelgeving in de Official Journal of the European Union (OJEU) gepubliceerd waarin ISA als verplichting is opgenomen. Op 5 januari 2020 is deze wet ingegaan en heeft betrekking op nieuwe voertuigen die vanaf 6 juli 2022 op de Europese markt worden gebracht. Kort samengevat zijn de wettelijke eisen m.b.t. ISA:
Intelligente snelheidsondersteuning voldoet aan de volgende minimumvereisten:
Het Landelijk Verkeersmanagementberaad (LVMB) geeft in een notitie aan dat ISA potentie heeft. Diverse onderzoeken laten positieve gedragseffecten van ISA zien. Zo zorgt ISA voor een vermindering van de snelheid, een gelijkmatiger snelheidsregime, een afname van het aantal snelheidsovertredingen en uiteindelijk tot minder verkeersongevallen.
Alle nieuwe voertuigen die na 6 juli 2022 op de Europese markt worden gebracht dienen een halfopen ISA systeem te bevatten. Een grote uitdaging ligt bij het stimuleren van bestuurders om het systeem te gebruiken. Hoe dwingender het ISA-systeem, hoe groter de gedragseffecten, maar hoe lager de gebruikersacceptatie. De belangrijkste adviezen hiervoor zijn:
Naast positieve gedragseffecten, zijn er ook een aantal aandachtspunten zoals bumperkleven, ISA als snelheidsbegrenzer gebruiken en minder vloeiende inhaalmanoeuvres. Geadviseerd wordt dat de overheid het gebruik van ISA bij bepaalde doelgroepen (bijvoorbeeld koeriersdiensten) stimuleert. Opgedane ervaring moet inzicht geven in wat het best werkt en wat er moet gebeuren om ISA op grote schaal te gebruiken.
In de EU 2019/2144, art 6, lid 2 punt c is bepaald dat Specifieke en gepaste feedback gebaseerd moet zijn op informatie betreffende de snelheidslimiet die is verkregen door het waarnemen van verkeersborden en ‐signalen, op basis van infrastructuursignalen of op elektronische kaartgegevens, dan wel op beide; deze informatie moet in het voertuig beschikbaar zijn.
De ISA-systemen kunnen dus gebruikmaken van diverse inputmethoden, zoals camerawaarneming, kaartgegevens en machineleren. Maar de daadwerkelijke aanwezigheid van snelheidsborden in de echte rijsituatie moet altijd voorrang krijgen boven andere beschikbare, mogelijk afwijkende informatie. Dit betekent dat, indien beschikbaar, verkeersbordendata altijd voorrang krijgen op overige systemen. Daarmee zullen alle autofabrikanten een systeem gaan ontwikkelen dat gebruik kan maken van verkeersbordendata.
Om de technische prestaties van de ISA-systemen te kunnen testen, is het nodig een catalogus vast te stellen van de verkeersborden die in elke lidstaat worden gebruikt. Om de data van de verkeersbordendatabank bruikbaar te maken voor het voertuig, moet deze eerst worden omgezet naar ITS (Intelligent Transport System)-data.
De VNVF werkt samen met Bouwend Nederland, de Vereniging Straatmeubilair en het Ministerie van I&W aan een stichting die ervoor moet zorgen dat alle voor het verkeer relevante data via een gestandaardiseerde koppeling beschikbaar komt. Daarbij is de overtuiging dat een landelijke aanpak zorgt voor de benodigde snelheid en kwaliteit, boven een systeem waarbij iedere wegbeheerder individueel de verkeersbordendata gaat beheren en verstrekken voor gebruik in het verkeer.
In de bijlage van de CROW publicatie 'Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA)voor wegbeheerders' staat een overzicht van mogelijke oplossingen bij een ISA-gerelateerd probleem. Enkele problemen met de huidige verkeersborden zijn:
Voor het probleem dat een bord begin/einde bebouwde kom (bord H1/H2) niet (goed) kan worden waargenomen door sensoren, is door VNVF als oplossing een nieuw kombord ontworpen in de lijn zoals deze in meer Europese landen worden gebruikt.
Een van de aspecten voor een voldoende hoge gebruikersacceptatie van ISA is een basis die op orde is. Dit kan met name door de juiste bebording, juiste locatie en goede waarneembaarheid hiervan voor bestuurder en sensoren. Hierbij moet ook oog zijn voor dynamische of variabele snelheidsregimes (meestal hoofdwegennet). Ook moet er met marktpartijen worden samengewerkt om data en wegkant consistent te houden. Wegwerkzaamheden en andere tijdelijke situaties moeten voldoende aandacht krijgen met het oog op de juistheid en actualiteit van de beschikbare data. Om de voordelen van ISA zo breed mogelijk te benutten en bij te dragen aan draagvlak, acceptatie en een goed gebruik van ISA beveelt CROW in een 'Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA)voor wegbeheerders' de wegbeheerder aan om de volgende acties uit te voeren:
ISA staat niet op zichzelf. Het maakt onderdeel uit van ADA. Advanced Driver Assistence-systeem (Ada-systeem) is een systeem voor voertuigen dat de gebruiker helpt de rijtaak te vervullen. Deze systemen kunnen onder andere de verkeersveiligheid en de doorstroming verbeteren.
Doelen
Het hoofddoel van de meeste ADA-toepassingen is het verbeteren van de verkeersveiligheid. Sommige systemen zijn specifiek gericht op de bestuurder. Andere systemen zijn gericht op de externe veiligheid en houden bijvoorbeeld rekening met voetgangers.
De veiligheid wordt verhoogd door automatisch een veilige volgafstand aan te houden. Dit zorgt ervoor dat de bestuurder meer tijd krijgt om te handelen mocht het fout gaan. De veiligheid wordt ook verhoogd doordat de bestuurder door ISA ontmoedigd/ontnomen wordt harder te rijden dan de maximumsnelheid. Dit zorgt ervoor dat de impact kleiner is bij een mogelijk ongeval.
Ook het rijcomfort wordt verhoogd door bepaalde toepassingen. Zo hoeft de bestuurder bij ACC zelf tot op zekere hoogte geen rekening meer te houden met de volgafstand. Dit ontneemt de bestuurder een taak en zorgt dus voor een minder inspannende reis. Dit kan als een voordeel gezien worden voor lange reizen.
Op de snelweg is er vaak een grote verscheidenheid aan snelheden en volgafstanden. Met behulp van het ACC- en ISA-systeem ontstaat er een uniforme snelheidsstroom waarbij een grotere dichtheid en hogere gemiddelde snelheid ervoor zorgen dat de weg meer verkeer kan afwikkelen en dat de wegcapaciteit dus stijgt. De systemen veroorzaken dit positieve effect door een uniforme volgafstand en snelheid te hanteren.
Toepassingen
ADA kent de volgende toepassingen:
VERORDENING (EU) 2019/2144 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 27 november 2019 betreffende de voorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan en van systemen, onderdelen en technische eenheden die voor dergelijke voertuigen zijn bestemd wat de algemene veiligheid ervan en de bescherming van de inzittenden van voertuigen en kwetsbare weggebruikers betreft, tot wijziging van Verordening (EU) 2018/858 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van de Verordeningen (EG) nr. 78/2009, (EG) nr. 79/2009 en (EG) nr. 661/2009 van het Europees Parlement en de Raad en de Verordeningen (EG) nr. 631/2009, (EU) nr. 406/2010, (EU) nr. 672/2010, (EU) nr. 1003/2010, (EU) nr. 1005/2010, (EU) nr. 1008/2010, (EU) nr. 1009/2010, (EU) nr. 19/2011, (EU) nr. 109/2011, (EU) nr. 458/2011, (EU) nr. 65/2012, (EU) nr. 130/2012, (EU) nr. 347/2012, (EU) nr. 351/2012, (EU) nr. 1230/2012 en (EU) 2015/166 van de Commissie.
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2021/1958 VAN DE COMMISSIE van 23 juni 2021 tot aanvulling van Verordening (EU) 2019/2144 van het Europees Parlement en de Raad met uitvoeringsbepalingen voor de specifieke testprocedures en technische voorschriften voor de typegoedkeuring van motorvoertuigen wat de systemen voor intelligente snelheidsondersteuning betreft en voor de typegoedkeuring van die systemen als technische eenheden en tot wijziging van bijlage II bij die verordening.
Meer informatie kan je vinden in de volgende bronnen, waarvan in dit kennisdossier gebruik is gemaakt: