Meer gewicht
De nieuwe richtlijn krijgt meer gewicht dan de richtlijn uit 2005. Deze werd alleen door het ministerie en Rijkswaterstaat vastgesteld, nu willen ook de overige wegbeheerders – provincies, gemeenten, waterschappen - zich bij de vaststelling van deze richtlijn aansluiten.
Nieuwe bewegwijzeringssystematiek
De publicatie bevat de eisen en richtlijnen waaraan de bewegwijzering op autosnelwegen en nietautosnelwegen moet voldoen. Aan bod komen: het aanduidingenbeleid, de bewegwijzeringssystematiek, de basisprincipes van bewegwijzering, het bordontwerp en de configuratie van de bewegwijzering.
Veranderingen
De belangrijkste verschillen ten opzichte van de voorgangers zijn de nieuwe bewijzeringssystematiek en de nieuwe pijlconfiguratie. De publicatie gaat bijvoorbeeld in op het gebruik van opgaande pijlen in plaats van vallende pijlen, het aanduiden van richtingen in plaats van hoofd- en eindbestemmingen, en het gebruik van een witte bies op borden voor meer contrast tussen rode en blauwe kleuren om de leesbaarheid te vergroten. Met afbeeldingen en technische tekeningen wordt duidelijk gemaakt hoe de wijzigingen toe te passen.
Alle informatie bijeen
Deze publicatie is volledig vernieuwd en vervangt: