25 mei 2007

Per 25 mei 2007 is een verkeersregel veranderd. Hieronder vindt u de belangrijkste wijziging.

Bullbars

Een bullbar is een constructie aan de voorkant van personenauto's (waaronder terreinwagens) en bestelwagens. Die constructie is oorspronkelijk bedoeld als bescherming tegen aanrijdingen met wilde dieren. In Nederland heeft de bullbar weinig nut. Wel is het zo dat de bullbar zorgt voor ernstig letsel bij het aanrijden van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers. 

 

Sinds 25 mei 2007 gelden er Europese regels voor bullbars. De kern van deze regels is: een auto met bullbar mag niet méér letsel veroorzaken dan een auto zonder bullbar. Bullbars behoren niet altijd tot de standaarduitrusting van een auto. Er zijn ook bullbars verkrijgbaar voor montage achteraf. Ook die moeten aan de strenge veiligheidseisen gaan voldoen. Een typegoedkeuring voor zo’n bullbar geldt alleen voor de automodellen waarop hij is getest.
Voor alle nieuwe auto’s met bullbar geldt dat zij alleen op kenteken mogen worden gezet als zij aan de nieuwe eisen voldoen. Bovendien is het strafbaar om nieuwe auto’s met bullbar of afzonderlijke bullbars te verkopen die niet aan de nieuwe eisen voldoen.
 

Auto’s mogen alleen een bullbar hebben als die een EG-typegoedkeuringsmerk heeft dat hoort bij dat type auto. Volgens de nieuwe regels moeten bullbars voor personenauto’s en bedrijfsauto’s tot 3,5 ton voldoen aan testvereisten. Aangetoond moet worden dat zij dusdanig zijn ontworpen dat de veiligheid van voetgangers en fietsers wordt verbeterd en dat het aantal verwondingen wordt verminderd.