Dossier verkeersovertredingen

 

In Nederland worden gemiddeld 30.000 verkeersboetes per dag uitgedeeld. Wat levert dat de schatkist op? Is dit altijd zo hoog geweest? En als je het er niet mee eens bent, hoe kan je de boete dan aanvechten? Allemaal vragen waarop we in dit kennisdossier antwoord geven.

Meer verkeersboetes in 2013

De Nederlandse overheid stevent af op een record aan verkeersboetes. Dat blijkt uit onderzoek van het AD op basis van een prognose van het ministerie van Veiligheid en Justitie. Dit jaar int het kabinet-Rutte een ruimte 1,07 miljard euro aan verkeersboetes. De opbrengst van de verkeersboetes is flink gestegen in vergelijking met vorig jaar: ruim dertig procent. Al in de eerste vier maanden dit jaar vielen er bijna 4 miljoen boetes op de deurmat.


Al in de eerste vier maanden van dit jaar vielen er bijna 4 miljoen boetes op de mat. Gemiddeld komt dat neer op 30.000 verkeersboetes per dag. Dat zorgde voor een totaal van 330 miljoen euro in de periode van januari tot mei dit jaar. In vergelijking met vorig jaar zijn er bijna één miljoen boetes meer opgelegd dan in 2012. Dat is goed voor een stijging van bijna een derde. Naar verwachting zal over het hele jaar het aantal boetes flink toenemen.


Trajectcontroles

Het vaakst worden automobilisten op de bon geslingerd bij trajectcontroles op snelwegen met meerdere banen.

Vooral de A4 tussen Den Haag en Leiden bleek een goed vangnet tegen hardrijders. In het afgelopen kwartaal werden er bijna 30.000 boetes uitgeschreven, goed voor een totaalbedrag van bijna 20 miljoen euro.

Ook op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht werden veel boetes uitgedeeld: bijna een kwart miljoen. Met een opbrengst van bijna 15 miljoen euro staat dat traject op twee in de lijst van trajecten waar de meeste boetes uitgeschreven worden.


De automobilist als melkkoe

Volgens de ANWB en politiebonden gebruikt het kabinet de automobilist als melkkoe. Volgens de ANWB zijn de snelwegen vergeleken met provinciale wegen relatief veiliger. De automobilistenvereniging roept de overheid dan ook op de stoppen met de boeteregen op snelwegen.


Niet alleen de ANWB, maar ook de ACP, de ANPV en de Nederlandse Politiebond zijn niet blij met de recordhoogte boetes. Volgens hen moeten boetes de veiligheid op de weg bevorderen, in plaats van de inhoud van de staatskas. Ronald Pronk, hoofdbestuurder van de Algemene Nederlandse Politievereniging: “De boetes zijn nu bedoeld om de schatkist te spekken.”


Miljard euro aan boetes geïnd

In 2013 zijn 10.334.619 verkeersovertredingen geconstateerd voor onder meer te hard rijden, door rood licht rijden, fout parkeren, het niet dragen van een gordel of helm, handheld bellen en het ontbreken van fietsverlichting. In 2012 ging het om 9.661.094 verkeersboetes. Dat blijkt uit het jaaroverzicht verkeer 2013.


Het kabinet-Rutte heeft in 2013 voor ruim 1 miljard euro aan verkeersboetes geïnd. Dat is 12 procent meer dan in 2012 en het dubbele vergeleken met 10 jaar geleden. Minister Ivo Opstelten (Justitie spreekt in zijn begroting van 'een meevaller'. Bij ruim 8 miljoen boetes gaat het om snelheidsovertredingen.


Automobilisten liepen de grootste kans op een boete bij de trajectcontrole van de A2 tussen Holendrecht en Maarssen. Hier is ruim 616.000 euro opgehaald voor de schatkist. Op de twwede plaats staat de trajectcontrole op de A4 bij Leiden richting Amsterdam (ruim 507.000 euro), gevolgd door de A2 bij Maarssen richting Amsterdam (ruim 374.000 euro). Op de A12 bij Utrecht richting Arnhem en de A20 Rotterdam richting Hoek van Holland is vorig jaar niets opgehaald, omdat destijds de trajectcontroles uitstonden.


Het overzicht van de verkeersboetes wordt samengesteld door het ministerie van Veiligheid en Justitie, Nationale Politie, het CJIB en het Openbaar Ministerie - Landelijk Parket Team Verkeer (OM - LPTV). Met ingang van 2013 wordt viermaandelijks, ofwel per tertiaal, informatie verstrekt over de ontwikkelingen.


Minder verkeersovertredingen in eerste vier maanden 2014

Het overzicht van overtredingen in het eerste tertiaal 2014 Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv), ofwel Wet Mulder kan je hier bekijken.


Verkeersboete compenseert griffierecht

Het geld dat de Nederlandse staat 'verdient' aan verkeersboetes op de A2 en A4, wordt dit jaar gebruikt om tegenvallende inkomsten uit griffierechten te compenseren. Dat blijkt uit de begroting van het ministerie van Veiligheid en Justitie die op Prinsjesdag bekend werd.


Voor 2013 rekent het ministerie op een tegenvaller van 40 miljoen bij de griffierechten. Dat komt door een daling van het aantal handelszaken. Vorig jaar werd dit nog goedgemaakt door een groei van het aantal familiezaken, maar ook op dat vlak is nu een daling te zien.


Justitie rekent nu op 80 miljoen extra opbrengsten uit onder meer boetes door de nieuwe trajectcontroles op de A2 en A4. Dit geld wordt ook deels in de rechtspraak gestoken.


Het kabinet hoopt de komende jaren meer geld binnen te krijgen uit de rechtbanken: de griffierechten gaan gemiddeld met 15 procent omhoog. Dat geldt voor civiele zaken, de kantonrechter, hoger beroep en de bestuursrechter. Dit brengt op termijn 44 miljoen in het laatje.


Statistieken verkeersovertredingen

Tien jaar geleden inde de overheid bijna een half miljard euro aan boetes. Inmiddels is dat aantal ruim verdubbeld naar bijna 1,1 miljard euro. Het vaakst worden automobilisten beboet voor fout parken, door rood licht rijden, te hard rijden en het niet dragen van een gordel.


Over alle boetes moeten automobilisten en andere weggebruikers 6 euro administratiekosten betalen, dat ervoor zorgt dat de boeteopbrengst in Nederland nog verder steeg. Vorig jaar werd er nog voor 850 miljoen euro aan boetes uitgedeeld.


De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) verzamelt en analyseert de gegevens van verkeersovertredingen vanaf 1995. De gegevens zijn afkomstig van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Bij de overtredingen zijn de grootste groepen het fout parkeren (32%), snelheidsovertredingen (26%), door rood rijden (12%), rijden zonder gordel (ca 10%), geen geldig keuringsbewijs APK (motorvoertuig tot 3500 kg) (ca 10%), het niet voeren van fietsverlichting (6%) en mobiel bellen (4%).


Digitalisering flitspalen

Er staan nu door heel het land ongeveer 880 analoge flitspalen en digitale palen die daar onder verantwoordelijkheid van het Openbaar Ministerie (OM) zijn neergezet. Alle locaties zijn de afgelopen tijd opnieuw beoordeeld op basis van criteria voor verkeersonveiligheid. De meest onveilige locaties zijn geselecteerd voor het plaatsen van nieuwe digitale palen. In de loop van 2015 zijn alle analoge palen gedigitaliseerd of verwijderd en blijven 650 nieuwe palen over. De nieuwe palen worden gefaseerd in gebruik genomen. Door het vervangingsproces kan op locaties enige tijd niet worden gehandhaafd waardoor er de afgelopen maanden minder overtredingen zijn geconstateerd. Maar de nieuwe digitale palen werken beter dan analoge flitspalen. Zo hoeven er geen rolletjes meer te worden verwisseld en handhaven de nieuwe palen 24 uur per dag.


Boek vol tips tegen verkeersboetes

Jaarlijks worden ongeveer 12 miljoen verkeersboetes opgelegd die onder het bestuursrecht vallen, de zogeheten mulderboetes. Gebleken is dat het zeer zinvol is om beroep in te stellen tegen boetes, omdat deze relatief vaak door de officier van justitie of de rechter worden vernietigd.


De Beegdense jurist Clemens Meerts is gespecialiseerd in verkeersovertredingen. 'Van de 12 miljoen beschikkingen kunnen wij er hooguit duizend aanvechten. Je zou nog dertig kantoren als die van ons kunnen oprichten. En dan kun je nog niet alle verkeerde beschikkingen aanvechten. Want je mag er vanuit gaan dat een betrouwbare overheid een foutmarge van enkele procenten heeft.'


Clemens Meerts schreef in 2008 een boek over hoe burgers zelf boetes kunnen aanvechten. Het doel van dit boek is om u te behoeden voor valkuilen in de beroepsprocedure en u te helpen bij het verkrijgen van de benodigde informatie om uw verkeersboete op juridische correctheid te controleren om mede daarmee uw beroepschrift te motiveren. Kortom: Een boek vol tips om uw verkeersboete aan te vechten!


Verkrijgen informatie verkeersovertreding

Met een beroep op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) bij Mulderwet-bezwaren kan bij het Openbaar Ministerie (OM) aanvullende informatie worden opgevraagd, zoals bijvoorbeeld het proces-verbaal, zaakoverzicht, brondocument (combibon), video/foto van de overtreding en de verklaring onderzoek gebruikte meetmiddelen. Op Flitsservice is een uitgebreid stappenplan met voorbeeldbrieven te vinden.


Verkeersovertreders maken steeds vaker gebruik van de Wob om gegevens van de politie op te vragen. Ze willen bewijzen zien dat ze de overtreding daadwerkelijk begaan hebben. Het dagblad Trouw meldde in 2010 dat het aantal aanvragen landelijk in 3 jaar tijd gestegen is van 7500 naar 15.000. Tot meer concrete successen leidt dat overigens niet. Tussen 2008 en juli 2010 daalde het percentage gewonnen zaken bij het OM van 20 naar 18. Ook bij de kantonrechter viel minder te behalen: het percentage gewonnen zaken ging van 16 naar 14.


Burgers kunnen met een Wob-verzoek controleren of de overheid haar werk goed doet. Het merendeel van de aanvragen lijkt echter bedoeld om het de politie moeilijk te maken. Het opvragen van deze stukken lijdt tot een hoge administratieve druk, waarover de Nationale Ombudsman in 2010 al een rapport met aanbevelingen schreef naar het Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) te Utrecht.


Ook de politie zelf geeft uitgebreid antwoord op veel gestelde vragen.


Flitsfoto opvragen

Mensen kunnen vanaf 1 juli 2015 de flitsfoto die eventueel is gemaakt van hun snelheidsovertreding terugzien op internet. Ze kunnen vanaf de pagina met de foto hun beschikking direct via iDeal aan het CJIB betalen. Ook andere feiten die met een opgelegde verkeersboete te maken hebben, kunnen ze daar checken. Zo kunnen ze ijkrapporten en BOA-certificaten opvragen, meteen online betalen of beroep instellen.


Deze service is een aanvulling op de beschikking die overtreders ontvangen hebben van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) om ze zo optimaal mogelijk te informeren. Als een bekeuring is opgenomen staat dit aangegeven op de beschikking.


Deze check en afhandeling is mogelijk via het digitale loket van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) en het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie opende op 30 juni de nieuwe digitale service in Utrecht. Hij benadrukte dat niet alleen gemak en tijdwinst redenen voor de digitalisering zijn geweest, maar ook transparantie.


De afgelopen vier maanden werd het loket al in fases ingevoerd. In deze periode is het loket bijna 40.000 keer bezocht en zijn bijna 4000 boetes online betaald. Digitaal beroep instellen kon al vanaf begin dit jaar. Ruim een derde van degenen die in beroep gingen, doet dat online. (ANP)


Hoe en waar je de gegevens kunt opvragen, weet je na het doorlopen van vier stappen.

 

Blog 'Aanvechten parkeerboete'

Soms krijg ik wel eens het idee dat het recht in Nederland niets met rechtvaardigheid te maken heeft, maar meer met juridische haarkloverij. Neem nu de interpretatie van het werkingsgebied van verkeersbord E1 volgens een officier van justitie.


In een blog maak ik jullie deelgenoot van zijn motivering om een bezwaar naast zich neer te leggen en de argumenten die daartegenin gebracht kunnen worden tijdens een beroepsprocedure.



Duidelijkheid in facturering parkeerbelasting defensievoertuigen

Kentekens van defensievoertuigen staan niet geregistreerd bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Gemeenten kunnen een boete opleggen als voertuigen van Defensie parkeerovertredingen begaan. Deze opgelegde naheffingsaanslagen kwamen door de status aparte te vaak verkeerd terecht en daarom heeft Defensie één adres hiervoor beschikbaar.


De reden voor de late bezorging is omdat de post naar het ministerie van Defensie gaat. Voor duidelijk is bij welke afdeling het moet zijn, is de betalingstermijn soms al verlopen. Deze situatie is versterkt door interne reorganisaties bij het ministerie en de bijbehorende adreswijzigingen.


Eén postadres

Het ministerie van Defensie vindt deze gang van zaken niet wenselijk en heeft daarom het betaalkantoor in Kerkrade aangewezen als het adres voor de naheffingsaanslagen voor defensievoertuigen:


Ministerie van Defensie

FSC

Postbus 7500

6460 NE Kerkrade


Meer informatie

Brief van het ministerie van Defensie aan VNG (7 april 2014)