Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Geplaatst door: Peter Veringmeier donderdag 26 mei 2011 12:18
8 commentaren tot heden...
Betr: Na-apen Op zich zijn het nuttige en bruikbare tips. Alleen wordt er voorbij gegaan aan gewoonte-gedrag van weggebruikers en de signaalfunctie die gele bebording heeft. Gele bebording valt over het algemeen meer op dan de RVV bebording.Dus alle bebording voor RVV bebording inwisselen zorgt ervoor dat je je doel voorbij schiet omdat dat zeker door mensen die ter plaatse bekend zijn niet wordt gezien.
Betr: Na-apen
Op zich zijn het nuttige en bruikbare tips. Alleen wordt er voorbij gegaan aan gewoonte-gedrag van weggebruikers en de signaalfunctie die gele bebording heeft. Gele bebording valt over het algemeen meer op dan de RVV bebording.Dus alle bebording voor RVV bebording inwisselen zorgt ervoor dat je je doel voorbij schiet omdat dat zeker door mensen die ter plaatse bekend zijn niet wordt gezien.
Betr: Na-apen Voordat er bebording geplaatst gaat worden is het kwaad al vaak geschied; het begint bij een goede voorbereiding, waarbij de verantwoording voor de geleiding van het verkeer niet bij de aannemer ligt. Een wegbeheerder dient dit voor te schrijven (bij RAW-werken). Daarnaast is het zaak dat de wegbeheerder zich houdt aan de richtlijnen van de 96a/b van de CROW, waarbij gezond verstand de boventoon moet voeren.Sander: Als men de figuren in de CROW publicatie bekijkt dan zie dat dit een combinatie is van gele bebording en RVV-bebording. Ik zie in bovenstaand stuk niet staan dat alle bebording voor RVV-bebording moet worden ingewisseld; het is zaak daar waar RVV-bebording toegepast moet worden, dit gebeurd, maar volgens mij is dit duidelijk verankerd in de CROW publicaties.
Voordat er bebording geplaatst gaat worden is het kwaad al vaak geschied; het begint bij een goede voorbereiding, waarbij de verantwoording voor de geleiding van het verkeer niet bij de aannemer ligt. Een wegbeheerder dient dit voor te schrijven (bij RAW-werken). Daarnaast is het zaak dat de wegbeheerder zich houdt aan de richtlijnen van de 96a/b van de CROW, waarbij gezond verstand de boventoon moet voeren.Sander: Als men de figuren in de CROW publicatie bekijkt dan zie dat dit een combinatie is van gele bebording en RVV-bebording. Ik zie in bovenstaand stuk niet staan dat alle bebording voor RVV-bebording moet worden ingewisseld; het is zaak daar waar RVV-bebording toegepast moet worden, dit gebeurd, maar volgens mij is dit duidelijk verankerd in de CROW publicaties.
Betr: Na-apen Gebruik voor de RVV borden dan (ook) een gele of oranje achtergrond. Dat verhoogt de zichtbaarheid en het is ook meteen duidelijk dat die borden iets met de wegwerkzaamheden te maken hebben.Een voorbeeld gevonden op het internet: WerkenBieststraatBord.jpg.Bij gewone verkeersborden wordt ter verhoging van de waarneembaarheid ook al regelmatig een fluokleurige achtergrond gebruikt. Zie: voorbeeld 1 en voorbeeld 2 en voorbeeld 3.
Gebruik voor de RVV borden dan (ook) een gele of oranje achtergrond. Dat verhoogt de zichtbaarheid en het is ook meteen duidelijk dat die borden iets met de wegwerkzaamheden te maken hebben.Een voorbeeld gevonden op het internet: WerkenBieststraatBord.jpg.Bij gewone verkeersborden wordt ter verhoging van de waarneembaarheid ook al regelmatig een fluokleurige achtergrond gebruikt. Zie: voorbeeld 1 en voorbeeld 2 en voorbeeld 3.
Betr: Na-apen Juist bij tijdelijke werkzaamheden zijn gele borden, mits niet van overdreven veel informatie voorzien, van groot belang voor de ter plekke bekende weggebruiker, dat ben ik met Sander eens. Een term als "doorgaand verkeer gestremd" is bovendien door de jaren heen net zo ingeburgerd geraakt als "het is zo heet dat alle mussen dood van het dak vallen", hoewel beiden incorrect zijn. Je moet toch echt wel van onder een steen vandaan komen om niet te begrijpen wat de bedoeling is van die mededeling. Ik zie er dus geen probleem in.Veel problematischer is het groeiende woud aan signaalgele achtergrondschilden bij allerhande borden in reguliere situaties, of nog erger: een signaalgeel achtergrondschild mèt flashers. Bij een bocht, een VOP, versmalling, een RVV-A1-bord, noem maar op. Dat ondergraaft werkelijk de echte signaalfunctie van gele borden.
Juist bij tijdelijke werkzaamheden zijn gele borden, mits niet van overdreven veel informatie voorzien, van groot belang voor de ter plekke bekende weggebruiker, dat ben ik met Sander eens. Een term als "doorgaand verkeer gestremd" is bovendien door de jaren heen net zo ingeburgerd geraakt als "het is zo heet dat alle mussen dood van het dak vallen", hoewel beiden incorrect zijn. Je moet toch echt wel van onder een steen vandaan komen om niet te begrijpen wat de bedoeling is van die mededeling. Ik zie er dus geen probleem in.Veel problematischer is het groeiende woud aan signaalgele achtergrondschilden bij allerhande borden in reguliere situaties, of nog erger: een signaalgeel achtergrondschild mèt flashers. Bij een bocht, een VOP, versmalling, een RVV-A1-bord, noem maar op. Dat ondergraaft werkelijk de echte signaalfunctie van gele borden.
Betr: Na-apen De uitvoering en hoedanigheid van een verkeersbord is vastgelegd in een NEN norm, ik dacht de 3381?Strikt genomen voldoen heel veel verkeersborden niet aan deze norm. Wat is er mis met het navolgen van de norm? Laatst zei een verkeerskundige; ja maar, de belangrijke borden wil ik wel... ect.Mijn antwoord was; dan zijn er dus ook niet belangrijke borden? Haal die dan meteen weg. Te beginnen met de nonsens borden zoals; alleen in de vakken.Wellicht is het eens goed de norm te lezen en terug naar de basis van verkeer te gaan; wanneer iedereen zich aan de regels houdt hebben we nauwelijks of geen verkeersborden nodig.
De uitvoering en hoedanigheid van een verkeersbord is vastgelegd in een NEN norm, ik dacht de 3381?Strikt genomen voldoen heel veel verkeersborden niet aan deze norm. Wat is er mis met het navolgen van de norm? Laatst zei een verkeerskundige; ja maar, de belangrijke borden wil ik wel... ect.Mijn antwoord was; dan zijn er dus ook niet belangrijke borden? Haal die dan meteen weg. Te beginnen met de nonsens borden zoals; alleen in de vakken.Wellicht is het eens goed de norm te lezen en terug naar de basis van verkeer te gaan; wanneer iedereen zich aan de regels houdt hebben we nauwelijks of geen verkeersborden nodig.
Betr: Na-apen Leuk artikel, Peter. Overigens, is het niet zo dat een wegbeheerder vrij is om een fantasiebord of iets dergelijks (aanduidingsbord) neer te zetten in de berm, als een officieel bord onvoldoende soelaas biedt?
Leuk artikel, Peter. Overigens, is het niet zo dat een wegbeheerder vrij is om een fantasiebord of iets dergelijks (aanduidingsbord) neer te zetten in de berm, als een officieel bord onvoldoende soelaas biedt?
Betr: Na-apen Halo Liesbeth,In de praktijk blijkt dat RVV-borden veelal wel soelaas bieden. Het probleem is vaak dat de wegbeheerder onvoldoende kennis van de toepassingsvoorschriften heeft. De wegbeheerder is zeker niet vrij om allerlei zelf bedachte verzinsels te plaatsen, maar neemt die vrijheid wel. Dit is mede veroorzaakt doordat de wegbeheerder niet "beboet" kan worden, zoals de weggebruiker dit wel kan, als hij zich niet aan de regels houdt. Lees hiervoor mijn eerste weblog uit 2010 met de titel "Een bon voor de wegbeheerder?".
Halo Liesbeth,In de praktijk blijkt dat RVV-borden veelal wel soelaas bieden. Het probleem is vaak dat de wegbeheerder onvoldoende kennis van de toepassingsvoorschriften heeft. De wegbeheerder is zeker niet vrij om allerlei zelf bedachte verzinsels te plaatsen, maar neemt die vrijheid wel. Dit is mede veroorzaakt doordat de wegbeheerder niet "beboet" kan worden, zoals de weggebruiker dit wel kan, als hij zich niet aan de regels houdt. Lees hiervoor mijn eerste weblog uit 2010 met de titel "Een bon voor de wegbeheerder?".
Betr: Na-apen Wanneer een RVV bord geen uitkomst biedt is de situatie waarschijnlijk niet volgens richtlijnen of onderhevig aan verandering of verbetering. Helaas zijn de kosten vaak hoog waardoor alsnog een "verkeer(d)" bord wordt gebruikt als lapmiddel. Als voorbeeld; Geldt ook voor de bermen. Wanneer de wegbeheerder het niet meer weet... laat hem of haar bellen dan zoeken we de beste oplossing door middel van de juiste gereedschappen.
Wanneer een RVV bord geen uitkomst biedt is de situatie waarschijnlijk niet volgens richtlijnen of onderhevig aan verandering of verbetering. Helaas zijn de kosten vaak hoog waardoor alsnog een "verkeer(d)" bord wordt gebruikt als lapmiddel. Als voorbeeld; Geldt ook voor de bermen. Wanneer de wegbeheerder het niet meer weet... laat hem of haar bellen dan zoeken we de beste oplossing door middel van de juiste gereedschappen.