Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Geplaatst door: Peter Veringmeier zaterdag 2 december 2017 11:55
In het artikel ‘Na vieren’ schreef ik dat werkterreinen geen speelterreinen mogen zijn. Hiervoor is een adequate niet doordringbare afzetting noodzakelijk. Dan moet zo’n hekwerk natuurlijk wel stevig blijven staan. Dat het in de Nederlandse weersomstandigheden nog wel eens mis kan gaan liet ik zien in het artikel ‘Hoe groot is het veiligheidsbewustzijn bij aannemers?'.
Om een veilige omgeving te waarborgen dient het materiaal daarom bestand te zijn tegen omwaaien, wegwaaien, buigen en kapotgaan. Maar daarnaast kunnen hekken ook op andere wijze tot hinder of overlast leiden. Om dit te voorkomen geef ik in deze blog 23 tips.
Veel of weinig wind
De kracht die de wind uitoefent op een constructie wordt ook wel windbelasting genoemd. Bij vaste hekwerken gelden er verschillende belastingen en berekeningen als het gaat om windbelasting. Echter, aan semipermanente en tijdelijke hekwerken zijn geen wetten of regels verbonden, ongeacht of de hekken zijn gekocht of gehuurd. Elke bouwhek vangt wind, of het nu een open of afgedicht hekwerk is. De mazen van het bouwhek vormen als je er schuin op kijkt samen een dichte ‘muur’ die gevoelig is voor de kracht van de wind. In een open kustgebied is de wind logischerwijs krachtiger dan in de stad, waar de hekwerklijn wordt beschermd door omliggende gebouwen. De omgeving speelt daarom een grote rol. Het type hek, de maaswijdte en de hoogte bepalen tezamen met hoeveel wind het hek belast wordt.
Open of vaste ondergrond
Verbinden en schoren
Halfhoge en hoge hekwerken
Doeken en panelen
Bouwhekken kunnen om verschillende redenen voorzien worden van doeken en panelen.
Een doek of paneel vangt echter veel wind en de hekwerklijn functioneert zo als een grote vlieger. De omgeving laat het dus niet altijd toe extra elementen op het hek aan te brengen, als er geen versteviging zoals een schoorconstructie geplaatst wordt.
Dichte en halfdichte hekken ontnemen automobilisten het zicht op de bouwplaats, zodat zij hun aandacht bij het verkeer houden en de verkeersdoorstroming niet belemmerd wordt.
Bij de bouw van de bioscoop Kinepolis nabij het Jaarbeursplein in Utrecht gaven de bouwers door een stervormig gat een mooie sneakpreview van de werkzaamheden.
Bij halfdichte hekken is het bovenste gedeelte van gaas, waardoor voorbijgangers toch de bouwplaats kunnen bekijken.
Door het doek op bouwhekken te gebruiken voor sociale activiteiten in de wijk, krijgt het een meerwaarde voor de omgeving.
In Waddinxveen werden zes bouwhekken voorzien van verkeersborden die door de schooljeugd waren bedacht. Zowel de jeugd als volwassenen werden hierdoor gewaarschuwd voor de aanwezige gevaren.
Hekwerken kunnen halfhoog of geheel zijn voorzien van metalen panelen in de vorm van damwandprofiel. Als deze panelen niet goed zijn bevestigd geeft dit bij een beetje wind veel geluidsoverlast. Zorg ervoor dat de platen goed vastzitten of gebruik ander materiaal, zoals doek.
Boze buurtbewoners hebben deze bouwhekken plat gegooid vanwege het geluid van rammelende panelen, waardoor ze ’s nachts niet konden slapen.
Zichtbaarheid bij duisternis
Plaats geleidebakens en halfhoge open hekwerkdelen in dezelfde fundatieblokken voor een efficiënt ruimtegebruik.
Op deze wijze is er meer ruimte beschikbaar voor zowel het werk als het wegverkeer.
Doe mee aan onze 2-daagse cursus TV2 ‘Bebording en bebakening bij wegafzettingen’ en leer nog veel meer over materiaal wat je kan en mag inzetten om de veiligheid voor de omgeving te waarborgen.
1 commentaren tot heden...
Betr: Elk werk een veilig bouwhek De afbeelding bij punt 15 komt me bekend voor ;-)Helder verhaal. Waar we gezamenlijk hard aan werken om het overal zo te krijgen in gemeente Amsterdam.
Betr: Elk werk een veilig bouwhek
De afbeelding bij punt 15 komt me bekend voor ;-)Helder verhaal. Waar we gezamenlijk hard aan werken om het overal zo te krijgen in gemeente Amsterdam.