Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Geplaatst door: Peter Veringmeier maandag 24 december 2012 13:31
Nieuwe verkeerswetgeving heeft in 2012 de gemoederen aardig bezig gehouden. Daarbij kan de vraag worden gesteld of er altijd zorgvuldig is gekeken naar bestaande wetgeving. Wat is immers het effect van nieuwe wetgeving als die niet toepasbaar is, of niet handhaafbaar? Drie voorbeelden om dit te verduidelijken:
Het is te hopen dat een en ander in 2013 nog wordt gerepareerd en dat het ministerie bij de invoering van nieuwe wetgeving zorgvuldiger omgaat met bestaande wet- en regelgeving. Wegbeheerders adviseer ik nog eens stil te staan bij nut en noodzaak van verkeersborden en daar waar mogelijk te streven naar sanering door aanpassing van de infrastructuur.
3 commentaren tot heden...
Betr: Kanttekeningen bij verkeerswetgeving 2012 En we mogen er vanuit gaan dat je de Rijksambtenaren hiervan ook op de hoogte hebt gebracht? Mooie samenvatting, geeft maar weer eens goed weer wat een regelbrij we hebben in Nederland.
Betr: Kanttekeningen bij verkeerswetgeving 2012
En we mogen er vanuit gaan dat je de Rijksambtenaren hiervan ook op de hoogte hebt gebracht? Mooie samenvatting, geeft maar weer eens goed weer wat een regelbrij we hebben in Nederland.
Betr: Kanttekeningen bij verkeerswetgeving 2012 Mooie samenvatting. Helaas niet iets om trots op te zijn. Door het dicht te regelen zijn er waarschijnlijk juist gaten ontstaan. Hoewel er voor de verkeersveiligheid waarschijnlijk niets verandert. Ik zou zelf liever helemaal geen erfborden zien, en al helemaal geen borden met een 15 km/u aanduiding. Naast het feit dat in een erf stapvoets gereden moet worden (15 km/u is voor mij behoorlijk doorrennen) zou men inderdaad meer voor een toepasselijke inrichting moeten kiezen. Zorg maar dat men zo langzaam mogelijk door het gebied gaat rijden.In je opsomming mis ik bij de nieuwe maximale snelheid van 130 km.u nog de kanttekening dat veelal dit samenhangt met plaatsen waar zonder nadere aanduiding of uitleg op bepaalde tijden andere (lagere) snelheden zijn toegestaan.
Mooie samenvatting. Helaas niet iets om trots op te zijn. Door het dicht te regelen zijn er waarschijnlijk juist gaten ontstaan. Hoewel er voor de verkeersveiligheid waarschijnlijk niets verandert. Ik zou zelf liever helemaal geen erfborden zien, en al helemaal geen borden met een 15 km/u aanduiding. Naast het feit dat in een erf stapvoets gereden moet worden (15 km/u is voor mij behoorlijk doorrennen) zou men inderdaad meer voor een toepasselijke inrichting moeten kiezen. Zorg maar dat men zo langzaam mogelijk door het gebied gaat rijden.In je opsomming mis ik bij de nieuwe maximale snelheid van 130 km.u nog de kanttekening dat veelal dit samenhangt met plaatsen waar zonder nadere aanduiding of uitleg op bepaalde tijden andere (lagere) snelheden zijn toegestaan.
Betr: Kanttekeningen bij verkeerswetgeving 2012 A1-015 heeft wel een bredere betekenis dan G5. Gehandicaptenvoertuigen op het trottoir mogen dan immers 15 in plaats van 6km/h (door ontbreken 21c en 20c in 63b)
A1-015 heeft wel een bredere betekenis dan G5. Gehandicaptenvoertuigen op het trottoir mogen dan immers 15 in plaats van 6km/h (door ontbreken 21c en 20c in 63b)