Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Geplaatst door: Peter Veringmeier donderdag 14 oktober 2010 13:09
Diverse wegbeheerders hebben enkele jaren geleden besloten om de gele verkeerszuilen op de middengeleiders te vervangen. Ondanks dat de verkeerszuilen waren voorzien van de wettelijk voorgeschreven retroreflectieklasse II, werd er toch regelmatig veel schade aangebracht. Menig wegbeheerder besloot daarom om de verkeerszuilen te vervangen door zuilen met retroreflectieklasse III, wat een hogere dagzichtbaarheid opleverde. Dit beleid wordt nu in sommige gemeenten weer aangepast. We zien in het straatbeeld steeds meer gele kunststof kokers verschijnen, die de vertrouwde gele zuil met blauw verkeersbord vervangt. Voordeel van deze nieuwe koker is dat hij flexibel een aanrijding kan opvangen, door terug te buigen, waarmee de wegbeheerder hoopt om op termijn te besparen op vervangingskosten.
Waar de wegbeheerder echter niet bij stilstaat is dat ze met de introductie van deze gele kokers de verkeersveiligheid in gevaar brengt en volledig aansprakelijk is als gevolg van een verkeersongeval door toedoen van deze kokers. De toepassing van deze kokers is in Nederland namelijk wettelijk verboden. In de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens staat vermeld waaraan de blauwe gebodsborden met dwangpijl (bord D2) moeten voldoen. Zo is bepaalt dat bord D2 moet worden uitgevoerd met een diameter van 400 mm indien ze boven een gele verkeerszuil wordt toegepast en tenminste 900 mm boven het wegdek wordt geplaatst. Bovendien is het D2-symbool pas juridisch een verkeersbord, indien het voldoet aan de uitvoeringseisen zoals vermeld in de NEN 3381. Dit betekent dat een D2-bord een rond bord moet zijn voorzien van een dubbel omgezette rand. Wil de dwangpijl inderdaad een verkeerskundige gebodsbetekenis hebben, dan kan dus niet worden volstaan met een sticker van 150 mm doorsnede op 840 mm boven het wegdek, die opgenomen is in een gele koker. Omdat hiernaast ook nog eens de retroreflecterende waarde van de flexibele kokers weer terug is gebracht naar klasse II, wordt daarmee de dagzichtbaarheid van de gele koker weer verminderd. Het verschil tussen de wettelijk voorgeschreven verkeerszuil met blauw verkeersbord en de toegepaste gele kokers is goed te ervaren door automobilisten die bij duisternis de verschillende soorten kokers tegemoet rijden. De nieuwe kokers vallen nauwelijks op, waardoor een automobilist de kans loopt om tegen een middengeleider te rijden, met alle mogelijke schade als gevolg.
Hiernaast hoeven bestuurders nu niet meer de middengeleiders verplicht rechts te passeren. In het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 staat weliswaar dat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten rijden, maar bij het inhalen van bijvoorbeeld een stilstaande bus mag nu de middengeleider links gepasseerd worden, omdat de nieuwe gele kokers geen verkeerskundige betekenis meer hebben. Hiermee wordt de verkeersonveiligheid dus in de hand gewerkt.
Het gebruik van stickers heeft ook het gevolg dat die stickers makkelijk van de zuiltjes afgetrokken kunnen worden, wat toch niet de bedoeling kan zijn geweest van een wegbeheerder die denkt op zijn centen te passen.
0 commentaren tot heden...