Welkom op onze weblog over verkeersmaatregelen en aanverwante zaken. Maandelijks plaatsen wij onze visie over verkeersmaatregelen. Wat valt ons op in de openbare ruimte aan verkeersmaatregelen, hoe gedragen verkeersdeelnemers zich en kan/wordt er op gehandhaafd.
Het is altijd onze intentie om waardevolle informatie te bieden met onze blogartikelen, echter de waarde van deze blogartikelen wordt voor een groot deel bepaald door de opmerkingen en vragen die lezers erbij plaatsen.
Daarom nodigen we je van harte uit om jouw inzichten bij te dragen aan de blogartikelen.
En kom dan ook weer eens terug om te lezen wat anderen hebben bijgedragen.
Hieronder vind je alle blogartikelen op een rijtje.
Veel leesplezier!
Geplaatst door: Peter Veringmeier dinsdag 16 juni 2015 20:59
Ik heb groot respect voor weginspecteurs, die dag in dag uit klaar staan om te zorgen dat wij veilig over rijks wegen kunnen blijven rijden. Dat dit niet zonder gevaar is, bleek maar weer eens op 15 juni op de A1, toen voor de zoveelste keer in korte tijd een weginspecteur slachtoffer werd van een aanrijding.
Het verbaast me dan ook dat deze koene ridders na zoveel ongevallen nog steeds met hun gele pick-up de weg op gaan en hun eigen veiligheid met beperkte middelen in de waagschaal leggen.
Uit gegevens van Rijkswaterstaat blijkt dat in 2014 ongeveer 1 op de 10 weginspecteurs, die op de snelweg een ongevalsplek afzet, zelf is aangereden tijdens het werk. Bij de meeste incidenten liep alleen het wagenpark van Rijkswaterstaat schade op. En die schade is flink. Het merendeel van de betrokken voertuigen is total loss verklaard.
Maar het gaat ook wel eens goed mis. Weginspecteur Annemiek had bijvoorbeeld in 2013 op de A67 minder geluk en werd bij de afhandeling van een incident aangereden bij het koppelen van een tekstkar aan haar bedrijfsvoertuig. Ze liep meerdere breuken op en het ergste was dat drie nekwervels werden verbrijzeld. Ze vertelt hier zelf over in een video van Omroep Brabant. Opvallend is dat Annemiek na een herstelperiode van anderhalf jaar weer doodleuk in haar pick-up stapt, wetend dat ze elke dag risico loopt om weer aangereden te worden.
De psychische impact is echter enorm. Op social media zoeken hulpverleners en politiemensen nu steun bij elkaar. “Ik had gisteren de neiging om 3 rijbewijzen in beslag te nemen en eens te kijken wat justitie daarvan vindt”, schrijft een agent die automobilisten onder de kruizen door zag razen. Een ander meent: “Het loopt momenteel de spuigaten uit.” 15 weginspecteurs uit het hele land delen sinds 17 juni 2015 via Twitter updates over hun belevenissen op de weg, zodat ze hierin ook een uitlaatklep vinden voor alle opgedane emoties.
Gelden er voor weginspecteurs andere veiligheidsnormen? Als er op autosnelwegen gewerkt moet worden dan plaatsen wegwerkers zogenaamde botsabsorbers vooraan het werkvak. Deze hebben hetzelfde doel als de voertuigen van Rijkswaterstaat in 'fend-off': het fysiek afsluiten van een rijstrook. Het verschil is dat een botsabsorber groter is en een groot botskussen heeft.
Groot voordeel is dat het botskussen zich horizontaal kan uitvouwen tot een object waar een auto haar energie op kan verliezen. Een botsabsorber wordt achterop een speciaal verzwaarde vrachtwagen geplaatst. Mocht een bestuurder niet goed hebben opgelet en op de botsabsorber inrijden dan zorgt het gewicht van de vrachtwagen ervoor dat het geheel niet te ver doorschiet.
Enkele tientallen meters voor een botsabsorber liggen vaak andreasstrips op het wegdek die onoplettende bestuurders naar een andere rijbaan moeten dirigeren. Ook bergingsbedrijven maken gebruik van botsabsorbers.
De inzet van botsabsorbers is geen garantie dat weginspecteurs niet worden aangereden. Zo kwam op 23 oktober 2014 op de A12 bij Woerden een 51 jarige wegwerker uit Tilburg om het leven toen een vrachtwagenchauffeur in botsing kwam met een botsabsorber. Een andere wegwerker was zwaargewond geraakt. Maar het is ook bekend dat door de inzet van botsabsorbers meerdere levens van wegwerkers zijn gered. In een video van CAMJO media vertelt chauffeuse Agnes over haar reddingsactie in 2012 op de A32 bij Akkrum. Een botsabsorber zorgt dus wel degelijk voor meer persoonlijke veiligheid van de weginspecteurs.
Opvallend is dat weginspecteurs altijd alleen op pad gaan. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het efficiënt inzetten van gemeenschapsgeld. Bij tramwerkzaamheden zie je echter dat voor een veilige werkplek wordt gezorgd door een niet meewerkende veiligheidsman (VHM). Op plekken waarbij er gevaar voor personen of het tramverkeer is, geeft de veiligheidsman een geluidssignaal aan de baanwerkers, die de gevarenzone verlaten totdat de werkplek weer veilig is.
De vele incidenten tonen aan dat het belangrijk is dat weginspecteurs veilig hun werk kunnen doen. Waarom maken deze hulpverleners daarbij dan geen gebruik van botsabsorbers en/of een niet meewerkende veiligheidspersoon? En wat zegt de inspectie SZW hierover? De inspectie baseert zich bij controles op de CROW-richtlijnen Werk in uitvoering 96a/96b. Ik heb hier al eens uitgebreid over geschreven in mijn blog van januari 2013.
Zover mij bekend is nog geen enkele weginspecteur door de inspectie SZW van de weg gehaald omdat hij zijn eigen veiligheid in gevaar brengt. Wordt hier dan niet met twee maten gemeten? Inspecteurs SZW zijn immers wel streng in de leer als ze hetzelfde zouden waarnemen bij werkzaamheden door wegwerkers.
Ik ben heel benieuwd naar jouw mening en speciaal die van weginspecteurs en inspecteurs SZW. Plaats jouw commentaar, tips of vragen alsjeblieft in het commentaarveld onder de blog, zodat we er allemaal van kunnen leren.
13 commentaren tot heden...
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Dag Peter, De weginspecteur neemt de eerste veiligheidsmaatregelen wanneer hij bij een incident aankomt, zoals de politie deze vroeger nam. Vervolgens staat er een aannemer onder contract om met een complete 96a afzetting op te komen draven als de WIS dit nodig acht. De responstijden van de aannemer liggen inmiddels in sommige regio's op een half uur.Wanneer een WIS/de verkeerscentrale het vermoeden hebben dat een afzetting nodig is kunnen ze deze direct laten oprijden met de WIS met de kans dat ze relatief kort bij elkaar aankomen en de WIS dus maar heel even alleen is.Ja, de WIS loopt in de korte tijd dat hij alleen is een verhoogd risico, maar weegt dat op tegen het onbeveiligd achterlaten van een incident? Wanneer de hulpverleners willen gaan helpen gaan ze gelijk aan het werk en wachten ze echt niet op de bots. Als de WIS dan 'Nee' zou zeggen moet er misschien een ambulance in fend-off staan op >100m van het incident. Lijkt me niet wenselijk.Er wordt bij RWS veel geleerd van de incidenten met voertuigen en personeel. Het doel is inmiddels om een WIS auto zsm te vervangen voor materieel conform CROW, in sommige regio's dus al binnen een half uur. Ik denk dat het verhoogde risico in de eerste minuten een geaccepteerd risico is en mijn inziens ook niet te voorkomen. Een extra persoon in elke auto heeft volgens mij ook geen toegevoegde waarde.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding
Dag Peter, De weginspecteur neemt de eerste veiligheidsmaatregelen wanneer hij bij een incident aankomt, zoals de politie deze vroeger nam. Vervolgens staat er een aannemer onder contract om met een complete 96a afzetting op te komen draven als de WIS dit nodig acht. De responstijden van de aannemer liggen inmiddels in sommige regio's op een half uur.Wanneer een WIS/de verkeerscentrale het vermoeden hebben dat een afzetting nodig is kunnen ze deze direct laten oprijden met de WIS met de kans dat ze relatief kort bij elkaar aankomen en de WIS dus maar heel even alleen is.Ja, de WIS loopt in de korte tijd dat hij alleen is een verhoogd risico, maar weegt dat op tegen het onbeveiligd achterlaten van een incident? Wanneer de hulpverleners willen gaan helpen gaan ze gelijk aan het werk en wachten ze echt niet op de bots. Als de WIS dan 'Nee' zou zeggen moet er misschien een ambulance in fend-off staan op >100m van het incident. Lijkt me niet wenselijk.Er wordt bij RWS veel geleerd van de incidenten met voertuigen en personeel. Het doel is inmiddels om een WIS auto zsm te vervangen voor materieel conform CROW, in sommige regio's dus al binnen een half uur. Ik denk dat het verhoogde risico in de eerste minuten een geaccepteerd risico is en mijn inziens ook niet te voorkomen. Een extra persoon in elke auto heeft volgens mij ook geen toegevoegde waarde.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Nee, er gelden geen andere veiligheidsnormen, maar veiligheid is maar een woord zolang je de actie's van anderen niet kunt voor zijn.RWS doet er alles aan om de werkplaats voor haar personeel zo veilig mogelijk te maken mede door de ervaringen te verwerken in hun procedures.Maar niemand kan je voorbereiden op een niet oplettende, slapende, arrogante, enz chauffeur van een voertuig. Ik laat even buiten wegen de gezondheidsgevalleen die vragen ook niet om een toeval oid.Ik zou op het moment geen manier kunnen weten hoe een WIS in het eerste half uur van een IM of ander incident nog veiliger kan werken, ja op kantoor maar dat is weer een andere specialiteit.
Nee, er gelden geen andere veiligheidsnormen, maar veiligheid is maar een woord zolang je de actie's van anderen niet kunt voor zijn.RWS doet er alles aan om de werkplaats voor haar personeel zo veilig mogelijk te maken mede door de ervaringen te verwerken in hun procedures.Maar niemand kan je voorbereiden op een niet oplettende, slapende, arrogante, enz chauffeur van een voertuig. Ik laat even buiten wegen de gezondheidsgevalleen die vragen ook niet om een toeval oid.Ik zou op het moment geen manier kunnen weten hoe een WIS in het eerste half uur van een IM of ander incident nog veiliger kan werken, ja op kantoor maar dat is weer een andere specialiteit.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Weginspecteurs zijn niet verkeersbestendig! Ze zijn wel de eerst aanwezige bij calamiteiten en daardoor al zeer risico gevoelig. Voor hun eigen, en ook andere weggebruikers, dienen ze een engeltje te hebben of heel veel kennis om hun eigen veiligheid goed in te schatten/ en te waarborgen.
Weginspecteurs zijn niet verkeersbestendig! Ze zijn wel de eerst aanwezige bij calamiteiten en daardoor al zeer risico gevoelig. Voor hun eigen, en ook andere weggebruikers, dienen ze een engeltje te hebben of heel veel kennis om hun eigen veiligheid goed in te schatten/ en te waarborgen.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Veiligheid van de WIS is grotendeels afhankelijk van het respect dat deze mannen krijgen van de weggebruikers. Een half jaar geleden is een infographic van RWS over de WIS geplaatst op volgens mij Facebook.Ik schrok van de reacties die daar te lezen waren. Het begrip, het respect en de kennis betreffende het werk van deze mensen was ver te zoeken. Ze werden weggezet als machtswellustige adrenaline mannetjes met hun gele speelgoed.Veiligheid begint volgens mij bij respect voor de persoon en zijn taak.
Veiligheid van de WIS is grotendeels afhankelijk van het respect dat deze mannen krijgen van de weggebruikers. Een half jaar geleden is een infographic van RWS over de WIS geplaatst op volgens mij Facebook.Ik schrok van de reacties die daar te lezen waren. Het begrip, het respect en de kennis betreffende het werk van deze mensen was ver te zoeken. Ze werden weggezet als machtswellustige adrenaline mannetjes met hun gele speelgoed.Veiligheid begint volgens mij bij respect voor de persoon en zijn taak.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Ik ben niet verbaasd over het gebrek aan respect e.d.. Hoop voor de weginspecteurs dat ze hiermee steeds rekening houden voor hun eigen veiligheid.
Ik ben niet verbaasd over het gebrek aan respect e.d.. Hoop voor de weginspecteurs dat ze hiermee steeds rekening houden voor hun eigen veiligheid.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Op deze website verkeersmaatregelen.nl heb ik een kennisdossier 'Negeren rode kruizen' aangemaakt. Hierin maak ik melding van de infographic op Facebook met een link er naar toe. Nog veel meer achtergrondinformatie kan je in dit dossier terugvinden met diverse links naar documenten, blogs en video's.
Op deze website verkeersmaatregelen.nl heb ik een kennisdossier 'Negeren rode kruizen' aangemaakt. Hierin maak ik melding van de infographic op Facebook met een link er naar toe. Nog veel meer achtergrondinformatie kan je in dit dossier terugvinden met diverse links naar documenten, blogs en video's.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding rode kruisen negeren en die via camera beelden bestraffen lijkt mij toch best mogelijk. 1e maal normaal beboeten, 2e maal dubbel en 3 e maal driedubbel etc. etc. Maar ook uitleggen waarom de vluchtstrook wel of niet wordt open gesteld of juist niet!!! Onduidelijkheid geeft ook irritaties. Een stukje info over het werk van WIS is misschien ook nodig.
rode kruisen negeren en die via camera beelden bestraffen lijkt mij toch best mogelijk. 1e maal normaal beboeten, 2e maal dubbel en 3 e maal driedubbel etc. etc. Maar ook uitleggen waarom de vluchtstrook wel of niet wordt open gesteld of juist niet!!! Onduidelijkheid geeft ook irritaties. Een stukje info over het werk van WIS is misschien ook nodig.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Beste Thies,Het kennisdossier begint met een opsomming van de werkzaamheden van de weginspecteur.Onderaan de opsomming van genomen maatregelen ga ik dieper in op de redenen waarom geen gebruik wordt gemaakt van camerabeelden. De brief van de minister met antwoorden hierover kan je in het dossier downloaden.
Beste Thies,Het kennisdossier begint met een opsomming van de werkzaamheden van de weginspecteur.Onderaan de opsomming van genomen maatregelen ga ik dieper in op de redenen waarom geen gebruik wordt gemaakt van camerabeelden. De brief van de minister met antwoorden hierover kan je in het dossier downloaden.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding De bezuiniging van deze regering brengt de veiligheid van deze mensen steeds meer in gevaar, bij een incident s ‘nachts is veelal maar een WIS aanwezig die mogelijk de hele nacht aanwezig dient te zijn zonder de mogelijkheid te hebben om maar even een kop koffie te drinken laat staan naar een toilet te gaan, veelal heeft hij er al een dag dienst opzitten. Onverantwoord, de politie zit ook met hun tweeen in een auto dus waarom de WIS niet bij een incident met twee auto's en vier personen aanwezig , dan kan in zulke gevallen een wagen dienen als afscherming en de andere als actie auto,wel de WIS eruit!!! Dus laat die bezuinigingen van de Wegstations achter wegen en zet meer mensen(WISSEN) in.!!!Verder alle wagens voorzien van LIfe camera's zodat ze vastleggen wat er allemaal gebeurd en juridisch vastleggen dat die beelden om mogelijke wegmisbruikers dusdanige straffen op te leggen dat ze nooit meer op de weg komen.Daarvoor kunnen er in Den Haag nog wel een aantal mensen weg bij het ministerie en tweede kamer, want die bedenken al die bezuinigingsmaatregelen om zich zelf aan het werk te houden!!!Dus regering weg met die vele in Den Haag en daarvoor 120 Wissen erbij 10 per provincie!!!!en zorg ervoor de wegstations weer fatsoenlijk functioneren, waar ook mensen aanwezig zijn en normaal een boterham en soep gegeten kan worden. Zoals jullie dat in Den Haag allemaal voor jullie zelf goed geregeld hebben!!!!!
De bezuiniging van deze regering brengt de veiligheid van deze mensen steeds meer in gevaar, bij een incident s ‘nachts is veelal maar een WIS aanwezig die mogelijk de hele nacht aanwezig dient te zijn zonder de mogelijkheid te hebben om maar even een kop koffie te drinken laat staan naar een toilet te gaan, veelal heeft hij er al een dag dienst opzitten. Onverantwoord, de politie zit ook met hun tweeen in een auto dus waarom de WIS niet bij een incident met twee auto's en vier personen aanwezig , dan kan in zulke gevallen een wagen dienen als afscherming en de andere als actie auto,wel de WIS eruit!!! Dus laat die bezuinigingen van de Wegstations achter wegen en zet meer mensen(WISSEN) in.!!!Verder alle wagens voorzien van LIfe camera's zodat ze vastleggen wat er allemaal gebeurd en juridisch vastleggen dat die beelden om mogelijke wegmisbruikers dusdanige straffen op te leggen dat ze nooit meer op de weg komen.Daarvoor kunnen er in Den Haag nog wel een aantal mensen weg bij het ministerie en tweede kamer, want die bedenken al die bezuinigingsmaatregelen om zich zelf aan het werk te houden!!!Dus regering weg met die vele in Den Haag en daarvoor 120 Wissen erbij 10 per provincie!!!!en zorg ervoor de wegstations weer fatsoenlijk functioneren, waar ook mensen aanwezig zijn en normaal een boterham en soep gegeten kan worden. Zoals jullie dat in Den Haag allemaal voor jullie zelf goed geregeld hebben!!!!!
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding IK dacht dat de Wis-mensen in ploegendienst liepen of is het zoals Cees stelt dat na een dagdienst ook de nacht wordt gedraaid. Zou ik wel heel erg onverantwoord vinden gezien het gevaar dat zij lopen bij calamiteiten en de alertheid die van de Wis-mensen wordt verlangd. Camera beelden zouden goed kunnen helpen, maar dat moet dan ook juridisch goed worden geregeld.
IK dacht dat de Wis-mensen in ploegendienst liepen of is het zoals Cees stelt dat na een dagdienst ook de nacht wordt gedraaid. Zou ik wel heel erg onverantwoord vinden gezien het gevaar dat zij lopen bij calamiteiten en de alertheid die van de Wis-mensen wordt verlangd. Camera beelden zouden goed kunnen helpen, maar dat moet dan ook juridisch goed worden geregeld.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Het respect dat vanuit de post van Peter wordt gegeven aan de weginspecteurs is verdiend. De Weginspecteurs werken inderdaad op een onveilige werkplek , de autosnelweg. Een plek waar ze afhankelijk zijn van het gedrag van weggebruikers , die de gevaarzetting niet altijd in de gaten hebben.De weginspecteurs doen dit echter niet onvoorbereid. Ze hebben een opleiding doorlopen, waarin ze hebben geleerd hoe ze veilig op de snelweg moeten handelen. Oftewel hoe ze veilig hun auto neerzetten, hoe ze op de snelweg moeten lopen en hoe ze incidenten zo snel mogelijk weer wegkrijgen om: 1) de doorstroming weer op gang te krijgen en 2) het risico op vervolgincidenten zo klein mogelijk te houden. Hierbij geldt altijd het uitgangspunt: eigen veiligheid eerst!Het voertuig van de weginspecteur dient bij zijn handelen als beveiligingsobject. Het wordt gebruikt om een veilige ruimte te creëren voor een incident, zodat hulpdiensten dit zo veilig mogelijk kunnen afhandelen . Als het voertuig ter beveiliging van een incident is geparkeerd, dan verlaten de weginspecteurs dat zo snel mogelijk, voor de eigen veiligheid. Uit het feit dat het voornamelijk de voertuigen zijn die worden aangereden en dat er gelukkig weinig persoonlijke ongevallen plaatsvinden, blijkt dat dit principe werkt. Bij een geschatte afhandeling van langer dan een uur moet een een aannemer met een botsabsorber worden besteld, die de beveiliging overneemt.De weginspecteurs werken in ploegendienst. De roosters voldoen aan de arbeidstijdenwet. Een reguliere dienst duurt 8 uur. Wanneer aan het eind van de dienst een ongeval gebeurt, zal in principe de afhandeling door een collega worden overgenomen. Bij een korte afhandeling kan er voor worden gekozen om een dienst door te laten lopen in overuren. Bij langdurige afhandeling zal de WIS worden afgelost door een collega.Het klopt dat weginspecteurs vaak alleen opereren bij de afhandeling van incidenten. Zowel overdag als ’s-nachts. Zoals eerder gemeld is dit echter niet onvoorbereid. Graag zouden de weginspecteurs met 2 op een auto zitten, of met meerdere voertuigen aanrijden op een incident. De hele groep is echter niet groter dan 280 man/vrouw De slagvaardigheid is het grootst wanneer er één persoon in de auto zit en er wordt opgeschaald bij grote incidenten en calamiteiten.Soms zijn er zoveel incidenten dat een WIS geen ruimte heeft voor een goede pauze. Toch vinden de meeste WISEN dit minder erg, dan wanneer ze een dienst lopen zonder incident. Een enkele keer kan men hierbij de pech hebben, dat de afhandeling langer duurt dan voorzien, bijvoorbeeld een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook die men niet rijdend krijgt. De kop koffie en het toiletbezoek schieten er dan bij in.Wanneer de incidenten groter zijn, wordt opgeschaald en komen er meer collega’s en vaak een Officier van Dienst, die ook zorgt dat er indien nodig eten en drinken komt.Weginspecteurs die een nachtdienst hebben, zullen geen voorlopende dagdienst hebben gehad. Ik zal niet beweren dat dit in het verleden niet is voorgekomen, maar tegenwoordig gebeurt dit niet. Wél kan tijdens gladheidsperiodes een dienst van 12 uur op 12 uur af worden ingezet voor een beperkte periode. Dit mag niet lang duren, want je loopt aan tegen menselijke en ATW-technische grenzenTot slot, in het kader van de roodkruis negatie is Rijkswaterstaat momenteel bezig met een experiment rondom Rotterdam, waarbij Weginspecteurs zijn opgeleid tot BOA. Ze mogen hierbij verbaliseren op roodkruis negatie en op oneigenlijk stilstaan op de vluchtstrook. Op deze manier probeert Rijkswaterstaat bij te dragen aan verbetering van de verkeersveiligheid. Door de pakkans voor deze overtredingen te vergroten wordt het werk van de weginspecteurs weer een stukje veiliger .Weginspecteurs zijn trots op hun werk, waarvan ze de gevaren maar al te goed kennen en die hun werk vol bezieling uitvoeren. Vanuit de eigen organisatie worden ze zo goed mogelijk opgeleid en en gesteund.
Het respect dat vanuit de post van Peter wordt gegeven aan de weginspecteurs is verdiend. De Weginspecteurs werken inderdaad op een onveilige werkplek , de autosnelweg. Een plek waar ze afhankelijk zijn van het gedrag van weggebruikers , die de gevaarzetting niet altijd in de gaten hebben.De weginspecteurs doen dit echter niet onvoorbereid. Ze hebben een opleiding doorlopen, waarin ze hebben geleerd hoe ze veilig op de snelweg moeten handelen. Oftewel hoe ze veilig hun auto neerzetten, hoe ze op de snelweg moeten lopen en hoe ze incidenten zo snel mogelijk weer wegkrijgen om: 1) de doorstroming weer op gang te krijgen en 2) het risico op vervolgincidenten zo klein mogelijk te houden. Hierbij geldt altijd het uitgangspunt: eigen veiligheid eerst!Het voertuig van de weginspecteur dient bij zijn handelen als beveiligingsobject. Het wordt gebruikt om een veilige ruimte te creëren voor een incident, zodat hulpdiensten dit zo veilig mogelijk kunnen afhandelen . Als het voertuig ter beveiliging van een incident is geparkeerd, dan verlaten de weginspecteurs dat zo snel mogelijk, voor de eigen veiligheid. Uit het feit dat het voornamelijk de voertuigen zijn die worden aangereden en dat er gelukkig weinig persoonlijke ongevallen plaatsvinden, blijkt dat dit principe werkt. Bij een geschatte afhandeling van langer dan een uur moet een een aannemer met een botsabsorber worden besteld, die de beveiliging overneemt.De weginspecteurs werken in ploegendienst. De roosters voldoen aan de arbeidstijdenwet. Een reguliere dienst duurt 8 uur. Wanneer aan het eind van de dienst een ongeval gebeurt, zal in principe de afhandeling door een collega worden overgenomen. Bij een korte afhandeling kan er voor worden gekozen om een dienst door te laten lopen in overuren. Bij langdurige afhandeling zal de WIS worden afgelost door een collega.Het klopt dat weginspecteurs vaak alleen opereren bij de afhandeling van incidenten. Zowel overdag als ’s-nachts. Zoals eerder gemeld is dit echter niet onvoorbereid. Graag zouden de weginspecteurs met 2 op een auto zitten, of met meerdere voertuigen aanrijden op een incident. De hele groep is echter niet groter dan 280 man/vrouw De slagvaardigheid is het grootst wanneer er één persoon in de auto zit en er wordt opgeschaald bij grote incidenten en calamiteiten.Soms zijn er zoveel incidenten dat een WIS geen ruimte heeft voor een goede pauze. Toch vinden de meeste WISEN dit minder erg, dan wanneer ze een dienst lopen zonder incident. Een enkele keer kan men hierbij de pech hebben, dat de afhandeling langer duurt dan voorzien, bijvoorbeeld een vrachtwagen met pech op de vluchtstrook die men niet rijdend krijgt. De kop koffie en het toiletbezoek schieten er dan bij in.Wanneer de incidenten groter zijn, wordt opgeschaald en komen er meer collega’s en vaak een Officier van Dienst, die ook zorgt dat er indien nodig eten en drinken komt.Weginspecteurs die een nachtdienst hebben, zullen geen voorlopende dagdienst hebben gehad. Ik zal niet beweren dat dit in het verleden niet is voorgekomen, maar tegenwoordig gebeurt dit niet. Wél kan tijdens gladheidsperiodes een dienst van 12 uur op 12 uur af worden ingezet voor een beperkte periode. Dit mag niet lang duren, want je loopt aan tegen menselijke en ATW-technische grenzenTot slot, in het kader van de roodkruis negatie is Rijkswaterstaat momenteel bezig met een experiment rondom Rotterdam, waarbij Weginspecteurs zijn opgeleid tot BOA. Ze mogen hierbij verbaliseren op roodkruis negatie en op oneigenlijk stilstaan op de vluchtstrook. Op deze manier probeert Rijkswaterstaat bij te dragen aan verbetering van de verkeersveiligheid. Door de pakkans voor deze overtredingen te vergroten wordt het werk van de weginspecteurs weer een stukje veiliger .Weginspecteurs zijn trots op hun werk, waarvan ze de gevaren maar al te goed kennen en die hun werk vol bezieling uitvoeren. Vanuit de eigen organisatie worden ze zo goed mogelijk opgeleid en en gesteund.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Jelle, bedankt voor je toelichting. Veel aspecten worden nu duidelijker. Een zeker risico blijft voor de WIS mensen, maar met hun opleiding en vakkennis wordt het risico wel geminimaliseerd.
Jelle, bedankt voor je toelichting. Veel aspecten worden nu duidelijker. Een zeker risico blijft voor de WIS mensen, maar met hun opleiding en vakkennis wordt het risico wel geminimaliseerd.
Betr: Veiligheid weginspecteurs in het geding Beste Jelle, Bedankt voor je uiteenzetting.Met alle genomen maatregelen is de veiligheid van de weginspecteur naar mijn mening echter nog onvoldoende gewaarborgd. Ongeveer 1 op de 10 weginspecteurs, die na een ongeval op de snelweg de plek afzet, is in 2014 zelf aangereden tijdens werk: van de ongeveer 250 weginspecteurs zijn 21 voertuigen aangereden.Bij de botsingen van vorig jaar vielen alleen gewonden bij de bestuurders die fout zaten, maar dat kan niet eeuwig goed blijven gaan. Vanaf half juni 2015 zijn er in 5 weken tijd alweer 3 wagens van weginspecteurs geramd door onoplettende automobilisten. Zondag 26 juli nog ramde een taxi op de A5 een wagen van Rijkswaterstaat. Het lijkt een kwestie van tijd voordat onoplettend gedrag van weggebruikers een weginspecteur fataal wordt.Helaas heeft er nog niemand van de inspectie SZW op deze blog gereageerd. Hierbij nogmaals een oproep om te reageren!
Beste Jelle, Bedankt voor je uiteenzetting.Met alle genomen maatregelen is de veiligheid van de weginspecteur naar mijn mening echter nog onvoldoende gewaarborgd. Ongeveer 1 op de 10 weginspecteurs, die na een ongeval op de snelweg de plek afzet, is in 2014 zelf aangereden tijdens werk: van de ongeveer 250 weginspecteurs zijn 21 voertuigen aangereden.Bij de botsingen van vorig jaar vielen alleen gewonden bij de bestuurders die fout zaten, maar dat kan niet eeuwig goed blijven gaan. Vanaf half juni 2015 zijn er in 5 weken tijd alweer 3 wagens van weginspecteurs geramd door onoplettende automobilisten. Zondag 26 juli nog ramde een taxi op de A5 een wagen van Rijkswaterstaat. Het lijkt een kwestie van tijd voordat onoplettend gedrag van weggebruikers een weginspecteur fataal wordt.Helaas heeft er nog niemand van de inspectie SZW op deze blog gereageerd. Hierbij nogmaals een oproep om te reageren!